torsdag, februari 22, 2007

Nycktert I SvD

Som jag tidigare påpekat så kommer med stor sannolikhet inte etanol vara ersättningen för bensinen. Den förra regeringens satsning var för ensidig, ett bredare tag krävs om vi ska bromsa den globala uppvärmningen, personligen tycker jag miljöpartiet får sätta agendan i miljöfrågor alldeles för mycket. Det finns i och för sig flera orsaker till att etanol är så dominant i Sverige.

Men det ser ut som att marken skulle kunna användas effektivare alltså att det är bättre att ersätta kolkraftverk än olja med vår biomassa. Dessutom är det som den förra regeringen gjorde att sätta strafftullar på etanol från fattigare länder som Brasilien en styggelse och det räddar inte regnskogen. Hur pass bra det är att köra på etanol är också svårt att säga, ibland kanske det kan vara bättre att köpa en riktigt snål diesel ur miljösynpunkt.

Christian Azar (Azar var för övrigt en av författarna i IPCC) som nyss fick vetenskapsakademins Tage Elanderpris i naturvetenskap har mycket intressant att säga på området. En av hans käpphästar är att det är viktigt att stimulera teknologiframväxt på olika sätt och vist finns det mycket spännande att forska vidare på. Två citat ur en av hans vetenskapliga artiklar,
Ur: Near-term technology policies for long-term climate targets—economy wide versus technology specific approaches

“Care should be taken not to make technology-fostering instruments too broad. Limiting the use of the flexible mechanisms in the Kyoto protocol (supplementarity) is probably too blunt as a tool to bring more advanced technologies to the shelf. Similarly, there is a risk that green electricity certificates and the biofuel directive in the EU will only benefit technologies that are close to being competitive. If they are not complemented with more technology specific instruments, more advanced technologies will not be brought to the shelf.”

“The key issue in bringing new technologies to the shelf is learning. We therefore propose this decade to be the decade of great technological experiments and failures. A bold venture on experiments, demonstrations and niche-market formation would make it possible to bring down costs substantially for a dozen of advanced technologies and to understand better which might have good prospects and which have not. If this is not done, it could become politically infeasible to negotiate and adopt more stringent targets in subsequent commitment periods.”

Det finns alltså en risk att de verktyg som nu används för att minska koldioxidutsläppen gynnar de redan framtagna (eller snart framtagna) tekniker som finns för att minska koldioxidutsläppen. Men de redan framtagna (eller snart framtagna) teknikerna kanske inte är de bästa, därför är det viktigt att på andra sätt stimulera till en bred teknikutveckling.

För att sänka utsläppen från bilindustrin tror jag det är viktigt att politikerna vågar ställa krav på industrin så att de producerar bilar som inte drar så mycket bränsle. Kanske kan vi då snart få se ”fiber” bilar som går att köpa? Vikten hos en bil är en viktig faktor för hur stora utsläppen blir.

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...