måndag, februari 19, 2007

Är storebror lagom?

Gudmundson har en intressant kolumn i SvD idag, är storebror för liten? Det är kul att SvD har lyckats samla lite politiskt inkorrekta kolumnister så det blir lite variation i åsikter. Förutom det tror jag att han kan ha rätt, det kan faktiskt vara så att Polisen har får få vägar att komma åt svåra brott som terrorism och organiserad brottslighet (motorcykelgäng till exempel). Själv har man tack och lov begränsad insyn i dessa verksamheter, men jag har ändå sett nog för att se hur affärer läggs ner på grund av ”oskyldiga” hot och kan bara tänka mig hur svårt det ska vara att hålla reda på fanatiska ungdomar.

Jag har inte bestämt mig än, men vist kan jag tänka mig att tillåta en större övervakning av terrorism och organiserad brottslighet. Men det är ju viktigt att vart fall granskas för sig så att det inte skenar iväg.

7 kommentarer:

1ll3xc sa...

Om du inte redan bestämt dig så kanske följande länk kan vara något att ha som beslutsunderstöd: http://sv.wikipedia.org/wiki/Stasi

Det känns en aning märkligt att som demokrat skapa samhällsstrukturella system som går längre än vad de värsta kommunistdiktaturerna lyckades med. För övrigt är det också intressant att en del människor faktiskt tror att man kommer till rätta med en läckande eka genom att förse den med en stark utombordare. Exakt det resonemanget för man ju faktiskt om man tror att polisens bristande organisation och det faktum att de flesta poliser inte jobbar när "buset" härjar löses genom att lägga grunden för ett storebrorssamhälle!

Anonym sa...

Dessutom skulle systemet slå helt fel, terrorister och tungt kriminella krypterar själklart sin kommunikation. Kvar blir loggar där Magnus googlar på "internetdoktorn vårta anus" och msn-konversationer som tydligt styrker att Magnus är av fel åsikt.

Om folk bara visste, eller kunde komma ihåg, vad som pågick för 30 år sedan...

Magnus sa...

Jag tror itne alls det är lösningen på problemet, Jag påstår mig inte veta vad som krävs för att lyckas. Jag är också helt klar med att det måste finnas en bra kontrollapparat och jag ser inget hinder för att informationen bara ska få sparas under begränsad tid osv? Självklart måste varje förslag granskas noga, men jag är också helt säker på att det bilr lättare att sätta dit organsierad brotslighet ifall avlyssning görs enklare.

1ll3xc sa...

Troligtvis kommer man till rätta med en hel del brottslighet om man lägger grunden till en totalitär stat. Min poäng var dock att det är inte där man ska börja när grundläggande orsaker till polisens ineffektivitet inte åtgärdats...

Om man - som numera verkar vara standard - släpper allt försvar av viktiga demokratiska grundfundamenta och därmed kör på enligt devisen "allt som tekniska framsteg möjliggör skall nyttjas" hur kommer då framtiden att se ut? Spädbarn som DNA-registras och får RFID-chip på BB? GPS-tvång på alla fordon/cyklar/skor och annat som normalt sett används då brott begås? Övervakning genom analys av alfavågor för att övervaka att människor tänker "rätt"? Jajamän, brottsbekämpningen kommer troligen att bli hypereffektiv men till vilket pris?

För stunden är dock frågan varför det plötsligt är helt ok att gå steget längre än Stasi och bygga upp en kontrollstruktur som saknar motstycke i historien? Och om det nu plötsligt är helt ok, varför är man inte konsekvent och ser till att även avskaffa brevhemligheten officiellt genom att vidta de juridiska åtgärder som krävs för förändringar av grundlagen och inte bara inofficiellt som det är frågan om nu? För känsligt och för uppenbart skrämmande än att "bara" göra ingrepp på sådant som är relaterat till "flugan" Internet måhända?

Magnus sa...

Nej, jag håller ju med om att man inte ska nytja all ny teknik som finns. Men är det inte så att det blir lite av ett "halkig backe" argument?

Lite osäker på vilken fråga som nu disktueras, vilken menar du? Denna post var mer en öppen reflektion. Och kanske inte minst ett uttryck av förargelse för personer som kan gå fria från helt uppenbara brott.

1ll3xc sa...

Jag vet inte om mitt senaste inlägg kan klassas som ett typiskt "slippery slope argument" med tanke på att det bara är "tankeläsningstekniken" som ligger i framtiden. Det andra finns redan och diskussioner om nyttjandet pågår för fullt. För mer info:

RFID:
news.com.com
eweek.com
NY Times

GPS-övervakning:
news.com
AP
news.com

Frågan är fortfarande om det tilltagande storebrorssamhället som Gudmundsson påstod var för litet och du eventuellt instämde i? Jag hävdar motsatsen...

Magnus sa...

Ja, det är bara att krypa till korset och erkäna att jag inte vet hur den rådande lagstiftningen i sverige ser ut... Helt klart är det en svår ballansgång och jag måste läsa på mer. Återkommer...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...