torsdag, februari 15, 2007

Våga Vara Vuxen

I gårdagens inlägg våga vara förebild känns det som att jag glömde nämna vikten av att också visa ödmjukhet och kunna lyssna. Att som ung aldrig bli hörd och aldrig få tid hemma gillas inte. Det ska ju inte vara moralkakor utan dess like men några stöttande ord... BRIS är idag i en artikel i SvD och pratar om hjälp via Internet, låter som en mycket bra ide tycker jag. Ibland kan det nog vara nog så lite som vänder den dystra tonåringen. Jag har själv använt mig av en liknande funktion fast då handlade det om dopingjouren som på ett bra sätt kunde ge tips om vart jag kunde hitta mer information. För att hitta tillgång till bra information kan vara nog så svårt (och ibland funderar jag på om dagens skolbarn vet vad källkritik är). Det kan nog också vara bra att splittra upp en del forum som finns på nätet idag där det blir lite för mycket diskussion om självmord och skurna armar, så mycket att det som utomstående kan kännas som om dom sporrar varandra. Men nu är det kanske inte så utan mest ett sätt att ventilera sig?

Själv kände jag mig förövrigt lite vuxen igår när insändaren om Bo Nordell kom in i Kuriren, det är trots allt inte självklart att som doktorand ge sig på en professor. Det roligaste av allt var nog det positiva bemötandet jag fick både via mejl och personligt. Det är nog många som tänkt i samma bana men ingen som tagit steget och sagt ifrån. Så är det nog ofta... Tyvärr.

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...